Flöde

Svenska Designpriset 2018

Svenska Designpriset 2018

Yay! Invinns bidrag Asecs - Världens variation är nominerat i Svenska Designpriset 2018, en årlig tävling inom design, formgivning och liknande kreativa områden. Den 10 september startar omröstningen för kategorin Grafisk identitet, där Asecs är nominerad, och alla som vill får rösta. Det är även helt okej att rösta på andra bidrag 😉 Vinnaren presenteras sedan den 25 oktober. 

Se Invinns bidrag

Marie Andersson, ny Art Director på Invinn

Marie Andersson, ny Art Director på Invinn

I juni började Marie Andersson som Art Director på Invinn. Dessförinnan arbetade Marie som designer på Forsman & Bodenfors Factory där hon främst arbetade med filmredigering, animation och digital design.

I juni började Marie Andersson som Art Director på Invinn. Dessförinnan arbetade Marie som designer på Forsman & Bodenfors Factory där hon främst arbetade med filmredigering, animation och digital design. Grundstenarna i Maries designprocess är användarvänlighet, tillgänglighet och normkritik. Hennes styrka är att identifiera kärnan i ett varumärke för att med den som grund kunna skapa effektiv och kärnfull design och kommunikation, oavsett kanal - från idé till färdigställande.

Marie är med i ett integrationsprojekt, Kulturkompis, där människor från olika länder paras ihop i grupper för att lära sig om varandras kulturer, övar svenska och går på olika kulturaktiviteter ihop. I Maries grupp är det en mix av människor från Sverige, Syrien, Afghanistan och Ungern som träffas och umgås.

Hon är uppvuxen i ett litet samhälle långt ut på landet i Närke, men har bott i Göteborg sedan 2009, med några avstickare till Sunne, Berlin och Stockholm.

Och om allt detta inte skulle vara imponerande nog, hon badar gärna ute året om!

För ytterligare information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Karin Sjöström-Andersson, VD och Varumärkesstrateg, + 46 705 33 04 15
Marie Andersson, Art Director, +46 703 62 91 46

Susan Pak Carlsson till Invinn som Senior Client Director

Susan Pak Carlsson till Invinn som Senior Client Director

Susan brinner för frågor kopplade till varumärkesstrategi och affärsdriven varumärkesutveckling. På Invinn kommer hon bidra med att hjälpa våra kunder i deras arbete med att stärka sitt varumärke och därmed deras erbjudande och affär.

Susan har lång bakgrund från flera olika branscher; verkstadsindustrin, telekom och bilindustrin. De senaste åren har Susan arbetat för Polestar, ett helägt dotterbolag till Volvo Cars, och dessförinnan på Volvo Cars informationsavdelning. Vidare har Susan jobbat för ledande och globala företag, både inom B2B och B2C, och har erfarenhet av varumärkesfrågor kopplat till förvärv och införlivning av förvärv i existerande varumärkeshierarkier.

Susan brinner för frågor kopplade till varumärkesstrategi och affärsdriven varumärkesutveckling. På Invinn kommer hon bidra med att hjälpa våra kunder i deras arbete med att stärka sitt varumärke och därmed deras erbjudande och affär.

Det ryktas att Susan är en riktig foodie, speciellt när det kommer till det koreanska köket, och vi ser alla fram emot att hon står för matlagningen vid vår nästa after work.

För mer information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Karin Sjöström-Andersson, VD och varumärkesstrateg, + 46 705 33 04 15
Susan Carlsson Pak, Senior Client Director, +46 723 88 68 12 

GDPR – så hanterar Invinn och Vinn dina personuppgifter

GDPR – så hanterar Invinn och Vinn dina personuppgifter

Den personliga integriteten är viktig för oss på Invinn och att dina personuppgifter hanteras på ett tryggt och schysst sätt, oavsett om du är kund, leverantör, anställd, underkonsult eller deltagare i något av våra event.

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy som bland annat beskriver hur och varför vi behandlar dina uppgifter vilket du kan läsa mer om här.

Invinn har utökat sitt team med Jennie Forsgårdh

Invinn har utökat sitt team med Jennie Forsgårdh

Jennie kommer arbeta som VD-assistent, controller och vara administrativ support till hela Invinnteamet.

”Att göra affärer är det roligaste jag vet, därför hoppas jag kunna vara med och identifiera nya utvecklingsmöjligheter för att ytterligare stärka Invinns verksamhet. Som controller är det viktigt att analysera den ekonomiska situationen, genom att titta på affären, identifiera utvecklingsmöjligheter och alltid sträva efter en förbättring. Jag gillar också att hjälpa andra människor och ser därför fram emot att kombinera dessa två typer av roller på Invinn” säger Jennie.

Och lite kuriosa om Jennie; hon har en SM-medalj i curling och har arbetat som fotomodell i 15 år.

För ytterligare information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Karin Sjöström-Andersson, VD och Varumärkesstrateg, + 46 705 33 04 15
Jennie Forsgårdh, Executive assistant/Controller, +46 709 30 07 16

3:e plats i Årets Byrå 2018

3:e plats i Årets Byrå 2018

Vilken kväll! När vi för första gången ställde upp i tävlingen Årets Byrå, där nästan 2500 kommunikationsköpare har fått utvärdera sina byråer, hamnade vi på en glädjande tredjeplats i vår kategori. Vi är givetvis väldigt stolta och känner att det här är ett inspirerande avstamp mot nästa år för att försöka nå den åtråvärda förstaplatsen. Se upp, för som vi brukar säga, we make it happen.

Our next let’s-get-this-show-on-the-road-kind-of-AD?

Our next let’s-get-this-show-on-the-road-kind-of-AD?

We are looking for an Art Director who loves brands and to make great creative things happen. Always based on a strategic foundation of course. You move as freely in the digital world as you do in the physical. You probably have 1-3 years of graphic and web design experience. Is this you? Please apply to unique@invinn.se
A6 blir Asecs

A6 blir Asecs

Idag, invigningsdagen av Asecs, är vi en mycket stolt varumärkesbyrå då det är vi som står bakom varumärkesstrategin, logotypen och det uppdaterade namnet. Kärnan i vårt projektteam besökte invigningen i Jönköping, medan vi andra firade på hemmaplan! 

Fredrik Bäckson

Fredrik Bäckson ny projektledare på Invinn

Invinn har utökat sitt team med Fredrik Bäckson som projektledare. Han kommer främst fokusera på Invinns digitala erbjudande och kommunikation, och stärker vårt team ytterligare inom detta område.

Fredrik Bäckson

Tidigare har Fredrik arbetat som Digital Marketing Manager på EF Education First, det världsledande språkreseföretaget, och nu senast i startup-världen hos Umara AB. På det senare var Fredriks huvudfokus främst att få fram en röd tråd genom hela företaget och dess kultur, det vill säga varumärkesstrategin, men också att utveckla den digitala plattformen samt extern kommunikation. Och allt annat som ingår i arbetet med en startup.

"Mål och hur man når dem är något som jag brinner för. Det gäller både yrkeslivet och livet som professionell atlet, tidigare inom segling men nu triathlon, där jag samlat på mig några SM-guld.”

Fredrik började på Invinn i oktober. Han kommer främst fokusera på Invinns digitala erbjudande och kommunikation, och stärker vårt team ytterligare inom detta område.

För ytterligare information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Karin Sjöström-Andersson, VD och varumärkesstrateg, +46 705 33 04 15
Fredrik Bäckson, Projektledare, +46 733 26 29 50

Unika Vallastaden

Unika Vallastaden

Vårt motto ”Be different. Be unique” gäller för alla varumärken, inte minst platsvarumärken. Igår besökte vi Vallastaden i Linköping för inspiration från denna nya unika stadsdel. Här har man i stadsplaneringen vågat ta variation och blandning till en för Sverige helt ny nivå. Till exempel har ingen arkitekt fått rita två hus bredvid varandra.

Mari Turesson

Mari Turesson ny projektledare på Invinn

Invinn har utökat sitt team med Mari Turesson som ny projektledare, som har djup kompetens inom koncept- och varumärkesutveckling.

Mari Turesson

Invinn har utökat sitt team med Mari Turesson som ny projektledare. Mari har djup kompetens inom koncept- och varumärkesutveckling, och har sedan 2000 arbetat med detaljhandel i allmänhet och köpcentrum i synnerhet. Hon har erfarenhet av att arbeta både som marknadschef och centrumchef för olika köpcentrum, och har varit med i flera stora ombyggnationer och utvecklingsprojekt.

Tidigare har Mari arbetat med IKEA, där hon var involverad i flera ny- och ombyggnationer av köpcentrum, från planering till färdigt centrum med fokus på kund- och besökarupplevelsen.

Mari Turesson började på Invinn i maj och kommer främst fokusera på våra kunder inom retail- och fastighetsbranschen. Hon påbörjar också Invinns geografiska spridning då hon kommer utgå från Skåne.

För ytterligare information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Karin Sjöström-Andersson, VD och varumärkesstrateg, +46 705-33 04 15
Mari Turesson, Projektledare, + 46 70-697 78 11

Street art i A6 Center

Street art i A6 Center

Kolla vad som håller på att ta form i A6 Center just nu – ett street art-motiv på en av de största väggarna i den nya delen av centrumet. Som du kanske vet håller A6 på att förvandlas till ett nytt köpcentrum med influenser från hela världen, och street art-väggen är bara ett exempel på hur det sker. Till denna nya värld av variation tillför street art-väggen inspiration, storstadskänsla och kontraster i form av färg, uttryck och språk. Vår AD Frida kom på den här briljanta idén och instruerade skaparna av mästerverket, de lokala konstnärerna Victor Egerbo och Clown, som förverkligar visionen av hur lokalt möter globalt i nya A6. När den 16 meter höga väggen står klar kommer den vara det största street art-motivet i Jönköping. Läs mer här och följ konstnärernas arbete med #nyaa6.

Forsåker

Forsåker

Vår projektledare Victoria arbetar just nu som kommunikationsansvarig för den nya stadsdelen Forsåker, som Invinn sedan cirka ett år tillbaka arbetat med platsvarumärket för. Flera industribyggnader från pappersbruket står kvar, och nu smids planerna för att även bevara det gamla vattenkraftverket som inte varit i bruk på 35 år. När kraftverket börjar användas igen finns det möjligheter att förse samtliga hushåll i den nya stadsdelen med förnyelsebar el från stadsdelen själv. Läs mer på GP och Mölndalsposten.

Pasteleria 413

Pasteleria 413

Det blev inget traditionellt julbord för oss i år utan något annat. Något helt annat. För garanterat första gången fanns det samurajsvärd, gevär och knogjärn på kontoret. Lugn, allt var bara attrapper men ändå. Vi fick njuta av en avsmakningsmeny med sju ätbara tolkningar av diverse hiphoplegender: Wu-Tang Clan, Sean Price och Tupac, för att nämna några. Allt detta i regi och utförande av Pasteleria 413. Det finns inget som helst behov av Invinns inblandning här förutom ätandet – det här konceptets unikitet är redan taget till sin yttersta perfektion.

Henrik Schyffert

Henrik Schyffert

Aldrig tidigare har vår läktare varit så fullsatt som när komikern, skådespelaren och tv-kändisen Henrik Schyffert besökte oss förra veckan. Ja, vi vet, vi har lite att jobba på när det kommer till livepublicering, men eftersom alla Schyfferts referenser var från 90-talet så lär väl inte några dagars fördröjning spela så stor roll här. Han berättade om hur onödigt det är att döda vad alla redan vet är en dålig idé, eftersom idéer tenderar att ha
självinsikt nog att förstå sin egen oduglighet och istället självdö. Men också om idéers förmåga att återuppstå och vara värdefulla i nya sammanhang. Ytterligare tänkvärt som vi tar med oss var det han själv citerade: "Det som är botten i dig är botten också i andra".

Gerillamarknadsföring

Gerillamarknadsföring

Passade på att göra lite gerillamarknadsföring när vi ändå var i Köpenhamn. För som sanna platsvarumärkesstrateger vill vi göra skillnad och intryck, och i det här fallet även visa alla att vi varit här.

Put a ® on it

Put a ® on it

Titta vad som kommer få pryda väggen på vårt kontor från och med nu, vårt alldeles egna registreringsbevis för ”Brandfulness” - konceptet som förklarar hela Invinns tro och strävan i ett enda ord. \ˈbran(d)-fəl-nəs\: ett tillstånd i vilket man är medveten om sitt rykte samtidigt som man ser till att göra saker annorlunda och därigenom levererar ett oöverträffat värde.
Hasselblad Ambassadors

Hasselblad Ambassadors

Hasselblads strävan är och har alltid varit att erbjuda världens bästa kamerautrustningen. Kamerorna, som bara dem är mästerverk, tar bilder som ingen annan. Hasselblad är stolta över att samarbeta med de bästa fotograferna i sin genre, som nu har fått sin egen profilsida och galleri när Hasselblads ambassadörssida uppdaterats, vilken Invinn har designat och utvecklat. Titta på deras magiskt snygga alster!
KvarterETT

KvarterETT

KvarterETT är nu officiellt invigt! Platzer Fastighets byggnad, i folkmun känd som GP-huset, har genomgått en förvandling, där Invinn tagit fram den nya identiteten, varumärkesstrategin, namnet och logotyperna för KvarterETT och för den nya bistron Kunveno. För att fira förvandlingen och nyinviga byggnaden blev Invinn ombedda att ta fram ett koncept för invigningsfesten. Så igår stod Platzer värdar för en kvartersfest på innergården som fylldes med dekorationer, ljuslyktor, växter, serveringspersonal i blomsterkrans och stråhatt och minglande gäster, allt till ljudet av livejazzbandet som var på plats och spelade stämningsfull musik. Förvandlingen kanske inte är så uppenbar på utsidan, men desto mer på insidan, som nu dessutom är öppen för alla att nyttja som temporär arbetsplats.
Faktum

Faktum

Vi stödjer debatten om utsatthet, oavsett. Vi tror på ett tryggare samhälle där orättvisor uppmärksammas genom grävande journalistik. I att hjälpa människor att hjälpa sig själva. Därför stödjer vi Faktum i sitt uppdrag att göra världen till en bättre plats för enskilda individer men också för var och en av oss. Åse Henell, VD på Faktum, besökte igår vårt kontor och föreläste kring vad Faktum gör och står för. Och vi gör som vi blev tillsagda att göra; berätta för alla vi känner att av flera av Faktumförsäljarna går det att köpa tidningen med kort eller swish utöver vanlig kontantbetalning!
Svenska stadskärnor

Svenska stadskärnor

I två dagar har Invinns Annelie Bjerkne gjort ett utmärkt jobb som moderator för Svenska stadskärnor årskonferens tillsammans med värden själv, Svenska Stadskärnors VD Björn Bergman. Det rekordhöga antalet delegater, 400 personer från över 60 städer och order, fick lyssna på trendspaningar, inspirerande exempel på stadsutvecklingsprojekt och hur vi tillsammans kan arbeta för ett bättre liv i staden. Vi fick möjlighet att prata vi också, då vår Marie Anfinset föreläste om Invinns tidigare och pågående projekt för 120 nyfikna personer. Och det måste vara ett gott tecken säg när man måste uppgraderas till en större föreläsningssal för att alla som vill lyssna inte ryms i den planerade?! Våra gratulationer till Varberg, årets stadskärna!
A6 Center

A6 Center

Förvandlingen av A6 Center har nu startat, men vad ska det förvandlas till? I projektet som just nu pågår för fullt har Invinn varit med sedan två år tillbaka, där vi bland annat tagit fram den nya positionen för köpcentrumet. Så vi vet vad det ska förvandlas till, men för alla er andra; snart är det visuella och verbala konceptet på plats i centret, med lite ledtrådar om vad som komma skall!
Veckans affärer

Veckans affärer

Karin Andersson Sjöström, VD för Invinn, pratade i dag om stadsutveckling vid ett morgonseminarium arrangerat av Veckans Affärer. Vinngroup stod som värd för evenemanget och bjöd på en underbar, solig frukost ute på takterrassen.
Chalmers Teknologkonsulter AB

Chalmers Teknologkonsulter AB

Förra veckan hade vi besök av lite friska fläktar – studenter. Chalmers Teknologikonsulter AB hälsade på och fick lära sig om varumärkesarbete och vikten av att ha ett starkt varumärke. Vår varumärkesstrateg Christopher, med support av Linnéa, höll en inspirerande föreläsning om detta som ligger oss så kärt om hjärtat. Och det var faktiskt på motsvarande event för exakt ett år sedan som vår trainee Carin fick upp ögonen för Invinn, och se hur bra det gick!
Selma stad

Selma stad

Det är så roligt när man äntligen får berätta vad man så länge har varit tvungen att hålla knäpptyst om! I nästan två års tid har Invinn arbetat med ett mycket omfattande varumärkesutvecklingsprojekt för en hel stadsdel här i Göteborg, området kring Selma Lagerlöfs torg. Och idag har namn, logotyp och webbplats äntligen lanserats. Det nya namnet är Selma stad, och visionen är att skapa en plats full av liv, med harmoni mellan dåtid, nutid och framtid. Spana in det spännande projektet här: selmastad.se
Faktumgalan

Faktumgalan

Igår var såklart Invinn på Sveriges kanske viktigaste gala, årets Faktumgala, och vilken gala sen! Tack för en underbar kväll med enastående framträdanden och en än starkare tro på att det Faktum gör och står för är extremt viktigt för var och en av oss. Och om du inte var på Stora Teatern igår och missade livesändningen på gp.se, eller om du faktiskt var där eller tittade på livesändningen, men vill återuppleva kvällen åtminstone när det kommer till musiken, köp den nya Faktumplattan ”Det ordnar sig volym tre” av någon av Faktumförsäljarna.
Stadsutvecklingsprojekt i Mölndal

Stadsutvecklingsprojekt i Mölndal

Ett av de mest omfattande stadsutvecklingsprojekten i Göteborgsregionen just nu pågår i Mölndal. I den nya stadsdelen Forsåker kommer sju olika fastighetsbolag bygga 3 000 nya bostäder men också kontor, butiker och lokaler för skola och kulturverksamheter - allt detta i och kring de gamla industribyggnaderna från pappersbruket. Och Invinns del i det hela? Vi arbetar just nu med Forsåkers varumärke och identitet! Du kan läsa mer om projektet här: forsåker.se
Tack till Västsvenska handelskammaren för en härlig afterwork

Tack till Västsvenska handelskammaren för en härlig afterwork

Vinngroup stod tillsammans med varumärkesbyrån Invinn och innovationskatalysatorn Pollen värdar för en kreativ afterwork med Västsvenska Handelskammaren. Under kvällen genomfördes olika aktiviteter och det hölls inspirerande presentationer av Karin Sjöström Andersson, Invinn, och Jonas Thorgren och Jens Nordberg, Pollen. Vi diskuterade hur bra idéer föds, utvecklas och realiseras. Hur viktigt är ett starkt varumärke, vad är ett starkt varumärke, och hur känsliga är varumärken i en ständigt föränderlig värld?